Piękne gatunki drzew w Kampinoskim Parku Narodowym, niesamowite gatunki kolorowych papug w warszawskiej Papugarni oraz maksymalna dawka technicznej wiedzy w pigułce w Centrum Nauki Kopernik, to główne atrakcje naukowego wyjazdu uczniów naszej szkoły.
Wcześnie rano 23 maja 2018r. przed budynkiem szkolnym zebrał się ożywiony tłumek uczniów i rodziców w oczekiwaniu na autokar. Uczniowie pożegnali się prędko z rodzicami, wsiedli do autokaru i odjechali na spotkanie z nauką. Tak zaczęła się krótka, ale intensywna wycieczka do Warszawy uczniów szkoły Sióstr Zmartwychwstanek w Poznaniu.
Przed dotarciem do głównego celu wyprawy jakim była Warszawa, uczniowie zatrzymali się w Kampinoskim Parku Narodowym. Uczestniczyli tam w zajęciach na temat środowiska naturalnego chronionego w parku.
Kampinoski Park Narodowy to największy, a zarazem jeden z najpiękniejszych parków narodowych Polski. Teren parku to prawie 40 ha, z czego 70% powierzchni stanowią lasy. Uczestnicy wycieczki mieli okazję zwiedzić tamtejsze muzeum oraz skansen pokazujący zmieniające się życie ludzi na przestrzeni wieków. Główną atrakcją był jednak długi i ciekawy spacer wraz z przewodnikiem poprzez zalesioną część parku, gdzie mogli podziwiać wiele gatunków drzew i traw rosnących w naturalnym dla nich środowisku. „Nie byłam zachwycona pomysłem zwiedzania parku, jednak okazało się, że dobrze się bawiłam i park bardzo mi się podobał” – stwierdziła Jagoda Siedlecka.
Po zajęciach na łonie natury uczniowie ruszyli w dalszą drogę w kierunku Warszawy. Po drodze zatrzymali się jeszcze w jednym ciekawym miejscu, w papugarni. Papugarnia Carmen to 400 m kw. przestrzeni dla ponad 100 kolorowych ptaków. Wycieczkowicze mieli okazję zobaczyć barwne tropikalne ptaki z bliska, dotknąć ich, a nawet nakarmić ! Żyjące w specjalnym pomieszczeniu papugi były przyzwyczajone do jedzenia ludziom z ręki. Każdy zwiedzający otrzymał zestaw nasion, aby je poczęstować. Czas spędzony na obcowaniu z kolorowymi ptakami minął bardzo szybko. „Papugi były niesamowite. Zdarzało się, że siadały nam na rękach, ramionach i niczego się nie bały !” – powiedział Jakub Farmali.
Ostatnim punktem tamtego majowego dnia był hotel w którym zmęczeni uczniowie zjedli smaczny obiad i udali się na zasłużony odpoczynek. Tak zakończył się pierwszy dzień naukowej wycieczki.
Następny dzień w całości przeznaczony był na zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik.
Centrum jest prawdziwym rajem dla miłośników nauki. Ogromna powierzchnia budynku łączy w sobie mnóstwo wystaw tematycznych, laboratoria fizyczne i chemiczne, kilkaset interaktywnych stanowisk do przeprowadzania doświadczeń oraz multimedialne planetarium z ogromną kopułą. Od otwarcia centrum, które miało miejsce w 2010 r, przewinęło się tu wielu żadnych wiedzy turystów, lecz dopiero teraz dołączyli do tego grona uczniowie naszej szkoły. Na miejscu zostaliśmy podzieleni na grupy warsztatowe w zależności od zainteresowań. Były możliwe cztery rodzaje zajęć: fizyczne, chemiczne, biologiczne oraz robotyczne. Na zajęciach chemicznych uczniowie analizowali różne związki chemiczne i ich właściwości w różnych reakcjach chemicznych. Mieli okazję samodzielnie przeprowadzać eksperymenty oraz pomiary w celu rozwikłania zagadki kryminalnej. To było niesamowite doświadczenie móc wcielić się w rolę prawdziwych laborantów, w prawdziwym laboratorium chemicznym
rozwiązując zadania „z życia wzięte”. Natomiast warsztaty fizyczne pokazały nam, jak wiedzę matematyczną oraz poznane prawa fizyki wykorzystać do strzelania do celu. „ Na zajęciach fizycznych mogliśmy strzelać z armatek na sprężone powietrze. Była przy tym świetna zabawa !” – wspominała Karolina Kmiecik. Z kolei zajęcia biologiczne pod tajemniczo brzmiącym tytułem: „ Pokaż kotku co masz w środku ?” okazały się być gratką dla miłośników anatomii i fizjologii. Dzięki poznanym technikom oczyszczania tkanek, chętni uczniowie dowiedzieli się , jak sprawić, by serce, płuca czy wątroba stały się przeźroczyste. Na warsztatach robotycznych uczestnicy dowiedzieli się, jaka rolę ma powietrze w przemyśle, a także jak projektować, montować i sterować układami zasilanymi sprężonym powietrzem.
Po zajęciach naukowych w grupach, każdy mógł do woli oglądać różne eksponaty i atrakcje zgromadzone w Centrum. Podczas naszej wizyty w Centrum Nauki Kopernika prezentowana była ekspozycja dotycząca powietrza. Dzięki niej można było się dowiedzieć, co się dzieje z piórkiem w próżni, albo dlaczego drgająca woda w tubie wywołuje dźwięk. Oprócz tych wszystkich atrakcji uczniowie naszej szkoły odwiedzili także teatr wysokich napięć, gdzie wzięli udział w niesamowitym spektaklu, pełnym efektownych eksperymentów z mnóstwem błysków. Zwieńczeniem tego niesamowitego dnia była wizyta w tamtejszym planetarium. Uczestnicy tego niesamowitego seansu wzięli udział w istnej międzyplanetarnej podróży kosmicznej. Nakładając specjalne okulary mieli okazję przenieść się w inny, odległy świat. Szkoda, że trzeba było później jednak zejść na ziemię.
Poza atrakcjami stricte naukowymi, uczestnicy wycieczki mieli również tzw. „czas wolny”. W zależności od potrzeb uczniowie mogli nabyć pamiątki w tamtejszym sklepiku czy zjeść obiad. Pomimo uczucia niedosytu, szybko nadszedł czas powrotu. Chyba wszyscy mamy nadzieję, że uda nam się kiedyś jeszcze tam wrócić.
Powrót wydawał się czymś nierzeczywistym. Czas zabawy i odkrywania się skończył. Czas powrotu do smutnej rzeczywistości nadszedł zbyt szybko. Jednak coś się kończy, a coś zaczyna… Co zrobimy z nowo zdobytą wiedzą i doświadczeniami ? To zależy tylko od nas.
Opracowanie: Tomasz Chady, klasa 2B GIM