Program do realizacji na godzinach wychowawczych w roku szkolnym 2014/2015
dla Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego
Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego im. Matki Jadwigi Borzęckiej w Poznaniu
I. Pojęcie wychowania w założeniach pedagogicznych Sióstr Zmartwychwstanek
II. Cele wychowania
III. Wychowanie integralne
IV. Formy organizacyjne procesu wychowania
V. Metody Wychowania
WPROWADZENIE
W programach szkolnych, które kładły nacisk na dydaktykę, zbyt mało uwagi poświęcono wychowaniu. W ostatnim zaś dziesięcioleciu, gdy szkoła została już uwolniona od zaprogramowanej indoktrynizacji, pozostał chaos z powodu różnorodnych koncepcji, które niejednokrotnie skłaniają ku liberalizmowi. Wśród ścierających się różnorodnych modeli kulturowych młodemu człowiekowi coraz trudniej znaleźć odpowiedź na pytania dotyczące wartości i sensu życia oraz własnej tożsamości. Kryzys władzy, autorytetów, rodziny, zagrożenie ze strony sekt, grup nieformalnych, stanowi wyzwanie dla szkoły katolickiej.
Przed nami jawią się pytania:
Odpowiedź jest jedna - wszystko, co odwołuje się do Ewangelii i wartości z niej wynikających, nie lęka się próby czasu. Szkoła nasza ma do czego się odwołać. Dziedziczy bowiem tradycję pedagogiczną Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego, które zostało powołane do pracy dydaktyczno-wychowawczej i która zdała już egzamin. Zgromadzenie, które rozwijało swoją działalność w dwudziestoleciu międzywojennym, potrafiło odpowiedzieć na znaki czasu i tworzyć własny system wychowania, który zakładał realizację celów i zadań zgodnych z duchem czasu. Można zatem mieć nadzieję, że szkoła nasza, odwołując się do tradycji wychowawczej Zgromadzenia, także odpowie na oczekiwania współczesnego społeczeństwa.
Wychowanie odwołujące się do Ewangelii i wartości z niej wynikających rodzi kilka konsekwencji:Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Zadania | Środki |
|
|
Proces wychowania realizowany jest nie tylko w ramach zajęć dydaktycznych. Istnieje wiele jeszcze innych możliwości rozszerzania wpływu wychowawczego. Celowi temu służą uroczystości szkolne i rocznice patriotyczne, praca w zespołach, wycieczki, pielgrzymki, obozy, sport i rekreacja, działalność Wspólnoty Młodzieży Zmartwychwstańskiej ODRODZENIE.
W zamyśle naszym Liceum im. Matki Jadwigi Borzęckiej ma być szkołą, w której każdy uczeń jest ważny, zauważany i znany. Dlatego na poszczególnych poziomach nauczania nie przewiduje się więcej niż dwie lub trzy 20 - 24 osobowe klasy. Dzięki temu dyrektor i każdy z oddanych młodzieży nauczycieli będzie mógł znać każdego ucznia z imienia, nazwiska i z twarzy. Będzie mógł nawiązać z nim dialog, ponieważ tylko w dialogu może dokonywać się wychowanie.
Program wychowawczy będzie skuteczny, jeżeli każdego roku poddawany będzie ocenie:S. dr Eleonora Henschke
Dyrektor Szkoły