STRONA GŁÓWNA |
ROK NAUKI Na początku roku szkolnego został ogłoszony konkurs o tytuł "Mistrza Nauki". W pierwszym etapie konkursu, po połowie roku szkolnego, wyłoniono z każdej klasy dwoje uczniów z najwyższą średnią ocen z przedmiotów. 14 lutego 2007 roku wytypowani uczniowie przystąpili do drugiego etapu eliminacji udzielając pisemnie odpowiedzi na pytania przygotowane przez nauczycieli. W Dniu Patrona, tj. 23 marca 2007, laureaci drugiego etapu przystąpili do Finału Konkursu o tytuł Mistrza Nauki. Zwycięzcami zostali Hubert Terczewski z klasy IIIA liceum i Juliusz Dworacki z klasy IIA gimnazjum! w rok szkolny 2006/2007 - Ucząc uczenia się Świadomi, że przyczyną kłopotów związanych z nauką, a znajdujących swe odzwierciedlenie w niepowodzeniach szkolnych, jest brak znajomości siebie samego z jednej strony, oraz różnych stylów uczenia się z drugiej strony, pragniemy wyjść naprzeciw tym trudnościom. W tym celu pomożemy uczniom poznawać siebie samych w zakresie możliwości swego umysłu; uczyć się kierowania swoim umysłem; rozpoznawania i rozwijania ukrytych talentów; przezwyciężania trudności w nauce przez poznawanie różnych stylów uczenia się. Hasło: "Uczymy się uczyć" Założenia roku: Plan pracy na rok nauki wyznacza zadania dla wszystkich podmiotów społeczności szkolnej, a mianowicie:
Nauczyciel Nauczyciel pomaga uczniom w przygotowywaniu się do skutecznego uczenia się poprzez tworzenie środowiska, które wspomaga dobre samopoczucie fizyczne, emocjonalne i mentalne oraz minimalizuje bariery i czynniki utrudniające uczenie się. Stosuje metody uczenia uwzględniające indywidualne style uczenia się uczniów i ich różne rodzaje inteligencji; silniejszy jest wpływ na tych uczniów, którzy preferują prezentację materiału w sposób ruchowy (fizyczny). Poświęca swój czas na pomaganie uczniom w zrozumieniu samych siebie i w nabywaniu postawy sprzyjającej uczeniu się i zaznajamianie ich ze strategiami, które wspomagają skuteczność uczenia się i polepszają wyniki. Uczniowie są w stanie zrozumieć, że nauka odbywa się zarówno w klasie i poza nią przy jednoczesnym rozumieniu procesu nauki przez ich rodziców i przy ich udziale. Nauczyciel ma czas na pomaganie uczniom w braniu odpowiedzialności za własną naukę, poprzez pomaganie im w zrozumieniu procesu uczenia się i siebie samych jako osób uczących się. Pomaga uczniom w wykorzystywaniu technik uczenia się, w tworzeniu środowiska nauki, w przekazywaniu informacji; w stwarzaniu możliwości uczenia się i dostarczaniu informacji zwrotnych. Realizuje postulaty oceniania kształtującego. Uczeń Uczniowie mają lepszą motywację do uczenia się, gdy rozumieją preferowane przez siebie style uczenia się i znają profil swojej inteligencji. Uczniowie motoryczni (ruchowi) - inteligencja kinestyczna - osiągają większe sukcesy w nauce, gdy nauczyciele uczą ich zgodnie z preferowanymi przez nich stylami uczenia się. Zachęcanie do rozwoju naturalnych preferencji uczniów w nauce, obejmujące elementy ZARADNOŚCI, ODPORNOŚCI i REFLEKSYJNOŚCI [ZOR], zwiększa postrzeganie siebie jako dobrych uczniów i poprawia osiągnięcia. Uczniowie uczą się najlepiej, gdy sprawia im to przyjemność, co wskazuje na to, że ich stan emocjonalny jest fundamentem uczenia się. Kurs uczenia się ma pomóc uczniom w określaniu i zastosowaniu wielu różnych strategii, które uznają oni za pomocne w nauce; uczniowie będą mogli je wykorzystać zarówno w szkole, jak i w domu. Techniki, które uznawane są za najbardziej pomocne, to: gimnastyka umysłu; mapy umysłu, techniki zapamiętywania, plakaty i wykresy, tablice interaktywne i praca z rówieśnikami. Środowisko uczenia się Atrakcyjne środowisko wpływa na poprawę nastawienia uczniów do nauki; ich lepszym zachowaniu i lepszymi wynikami - ESTETYKA. Plakaty, obrazy, wystawy itp. pomagają uczniom w rozpoznawaniu, wyborze i wzmocnieniu swoich zachowań w ramach uczenia się.
Opracowano na podstawie artykułu Małgorzaty Tarasiewicz, "Ucząc się uczenia", Gazeta Szkolna NR 3(303) 17.01.2006 r. |