STRONA GŁÓWNA |
ROK DZIEDZICTWA NARODOWEGO Plan Roku Dziedzictwa Narodowego ze wstępu prof. Moniki Koc do 16 numeru szkolnej gazetki Kajecik: O dziedzictwie narodowym i nie tylko... Rok Dziedzictwa Narodowego stawia przed nami nowe zadania. Każdy człowiek powinien uświadomić sobie, czym owo dziedzictwo jest, bo naród istnieje dopóki istnieje jego kultura. Cytat, który stał się mottem tego roku widnieje nad wejściem do afgańskiego Muzeum Narodowego. Pomysłodawcą hasła roku jest uczeń klasy drugiej liceum Dominik Gajda. Jego propozycja została przyjęta już w czerwcu. Warto przywołać najważniejsze argumenty uzasadniające tę decyzję. Dominik zauważył, że polska kultura przez wieki była powiązana z wiarą katolicką. Zwrócił uwagę, że we współczesnym świecie ważne jest odnalezienie własnej tożsamości. Zaproponował różne formy realizacji tychże celów. artykuł Dominika Gajdy opublikowany w 16 numerze szkolnej gazetki Kajecik: ROK DZIEDZICTWA NARODOWEGO Kiedy zostałem poproszony o napisanie niedługiej wypowiedzi na temat wymyślonego przeze mnie hasła aktualnego roku szkolnego, z początku nie wiedziałem, co powinienem napisać. Nie chciałem, by brzmiało to w sposób patetyczny, bowiem nie jest to żaden wiec polityczny, jednakowoż by oddawało to meritum sprawy. Dziedzictwo narodowe to pewna część przestrzeni, w której członkowie poszczególnych wspólnot narodowych żyją, pracują i kształcą się. Często czynią to w sposób nieświadomy, nie znając historii swych przodków oraz ojczyzny. Polska od ponad tysiąclecia uczestniczy w formowaniu europejskiego dziedzictwa narodów. Sądzę, że na przestrzeni tych dziesięciu wieków nasz wkład w kulturowy system antyczno-judeochrześcijański jest znaczący, dlatego warto, byśmy jako Polacy, w dobie powszechnej komputeryzacji oraz "globalizującego" się świata, potrafili się odnieść do zdobyczy naszych dziejów. Jednak by ów rok i jego założenia przyniosły jakieś wymierne korzyści i nie były uznane w powszechnej opinii uczniowskiej "nudnymi", muszą one być realizowane w sposób możliwie jak najciekawszy dla nas, młodych ludzi. Dlatego proponując niniejszą nazwę roku szkolnego 2009/2010, liczyłem na stosunkowo częste wyjścia do muzeów, teatrów i tym podobnych miejsc kulturalnych, by obcowanie z historią Polski i jej kulturą (również współczesną), miało wymiar bardziej praktyczny. Po odczytaniu 1 września Planu Roku Dziedzictwa Narodowego, wierzę, że jest to możliwe do spełnienia. ZREALIZOWANE PRZEDSIĘWZIĘCIA WYCIECZKA DO MUZEUM MARTYROLOGII WIELKOPOLAN - FORT VII UDZIAŁ W PROJEKCIE "AKADEMIA MYŚLĄCEGO CZŁOWIEKA" LEKCJA W MUZEUM NARODOWYM I ZWIEDZANIE MUZEUM LITERACKIEGO HENRYKA SIENKIEWICZA "WIGILIE POLSKIE" PANI BARBARY WACHOWICZ ZAJĘCIA MUZEALNE - WARSZTATY KONSERWACJI ZABYTKÓW ZAJĘCIA MUZEALNE - "ARCHIWUM - SKARBIEC TAJEMNIC O PRZESZŁOŚCI" WYSTAWA POŚWIĘCONA MATCE CELINIE BORZĘCKIEJ - W DRUGĄ ROCZNICĘ BEATYFIKACJI |