STRONA GLÓWNA
Gimnazjum | Plan nauczania | Prace uczniów | Regulamin naboru| Podreczniki

WYCIECZKA KLASY III GIMNAZJUM DO MALBORKA, TRÓJMIASTA I TORUNIA

Dnia 27.10.2006 roku o godzinie 7.00 wyruszyliśmy spod szkoły na trzydniową wycieczkę edukacyjną, pod opieką nauczyciela matematyki pani Małgorzaty Krych oraz nauczyciela języka polskiego pani Agnieszki Kuźmy. Na samym początku poprosiliśmy Boga o sprawowanie opieki nad nami, opiekunami i kierowcą w ciągu tych trzech dni.

Około godziny 10.00 dotarliśmy na pierwsze wyznaczone miejsce. Naszym przewodnikiem po zamku krzyżackim w Malborku został pan Zygfryd. Na początku krótko przedstawił nam historię Zakonu, jego rozwój oraz stosunki z Polską, Prusami i Litwą. Następnie zwiedziliśmy Wielki Reflektarz, Reflektarz Letni oraz Zimowy, infirmerię- szpital, komnaty gościnne i razydencję wielkiegi komtura, „Złotą bramę”, kapitularz, studnię zamkową oraz łaźnie. Zobaczyliśmy wystawę pt.„Dzieje bursztynu”, która funkcjonuje na zamku w Malborku od 1965 roku oraz wystawę witraży Władysława Kozła. Przewodnik opowiedział nam o życiu codziennym zakonników, przedstawił podstawowe reguły zakonu krzyżackiego, prawa i obowiązki zakonnika i rycerza oraz ich rozkład dnia. Dowiedzieliśmy się również o przyczynach, przebiegu i skutkach wielkiej wojny z Zakonem, postanowieniach pierwszego pokoju toruńskiego oraz poznaliśmy przebieg oblężenia Malborka w czasie wojny.

Pod koniec mieliśmy pół godziny czasu wolnego na zakup kartek pocztowych oraz wykonanie pamiątkowych zdjęć. Zwiedzanie zakończyliśmy około godziny 15.00. Następnie wyruszyliśmy do Gdańska. Po dotarciu na miejsce odbyliśmy spacer ulicami Gdańska. Potem przybyliśmy do Centrum Edukacji Nauczycieli, rozpakowaliśmy się i zjedliśmy obiadokolację. Po wyczerpującym dniu wszyscy poszliśmy spać.

Następnego dnia o godzinie 8.00 zjedliśmy śniadanie, odśpiewaliśmy uroczyste „Sto lat” Szymonowi z okazji imienin i wyruszyliśmy w dalszą drogę.W Gdańsku czekała już na nas pani przewodnik Bronisława Jurewicz, która miała oprowadzić nas po mieście. Zwiedzanie zaczęliśmy od Zielonej Bramy. Zbudowana została ona w latach 1568-1571, z przeznaczeniem na siedzibę monarchów wizytujących miasto. Obecnie urzęduje tu były prezydent Lech Wałęsa. Następnie zobaczyliśmy fontannę Neptuna, Dwór Artusa, Panienkę z okienka znajdującą się w Nowym Domu Ławy oraz Żurawia (największy dźwig portowy średniowiecznej Europy, służący do przeładunku towarów i stawiania masztów na statkach).

Kolejną atrakcją był rejs statkiem „Małgorzata” po Zatoce Gdańskiej. Zwiedziliśmy Westerplatte, którego obrona we wrześniu 1939 stała się jednym z najbardziej znanych symboli polskiego oporu. Zobaczyliśmy Wartownię nr 1 oraz pomnik poległych żołnierzy. Potem zwiedziliśmy statek "Błyskawica", który od 1976r. cumuje przy Skwerze Kościuszki jako okręt-muzeum. Kolejno zobaczyliśmy Złotą Bramę zbudowaną w latach 1612-1614 oraz Bazylikę Mariacką - Kościół Najświętszej Marii Panny, największą ceglaną świątynię w Europie. Aby wejść na wieżę, z której można podziwiać panoramę miasta, trzeba pokonać aż 400 stopni!

Następnie pojechaliśmy na molo w Sopocie. Zrobiliśmy tam wiele pamiątkowych zdjęć. Na końcu zwiedziliśmy katedrę w Oliwie, która może poszczycić się przepięknymi organami. O godzinie 18.00 zjedliśmy obiadokolację, a o 19.00 uczestniczyliśmy we Mszy św. niedzielnej w kościele jezuitów. Na koniec dnia czekała nas niespodzianka. Od godziny 20.00 do 22.00 mogliśmy korzystać z sali gimnastycznej CEN. Rozegraliśmy mecz siatkówki oraz piłki nożnej. Z powodu zmiany czasu cisza nocna zaczęła się o godzinie 23.00.

Ostatniego już dnia czekało nas zwiedzanie Torunia. Śniadanie zjedliśmy o 8.00, odśpiewaliśmy radosne „Sto lat” Elizie z okazji 15 urodzin i ruszyliśmy w drogę. Około południa dotarliśmy do Torunia. Na początku weszliśmy do sklepu z oryginalnymi piernikami toruńskimi. Następnie poszliśmy do Planetarium. Podczas prezentacji odbyliśmy podróż wśród gwiazd i konstelacji. Nauczyliśmy się rozpoznawać Gwiazdę Polarną, oraz wyznaczać kierunki. Później pani przewodnik oprowadziła nas po mieście. Zobaczyliśmy pomnik Mikołaja Kopernika, barokową fasadę kamienicy Pod Gwiazdą, Dwór Artusa, kościół pw. Najświętszej Marii Panny, kamienicę, w której prawdopodobnie urodził się Mikołaj Kopernik. Idąc ulicą Ciasną, dotarliśmy pod Krzywą Wieżę, której odchylenie od pionu w górnej części wynosi metr czterdzieści. Stamtąd ruszyliśmy oglądać ruiny zamku krzyżackiego. Pan przewodnik krótko opowiedział nam historię Torunia oraz przedstawił jego główne zabytki. Dalsza trasa wycieczki prowadziła nas na bulwar spacerowy nad brzegiem Wisły. Mogliśmy podziwiać resztki murów obronnych i panoramę Starego Miasta. Zwiedzanie zakończyliśmy ciepłym obiadem. Do Poznania wróciliśmy około godziny 20.00. Wcześniej podziękowaliśmy Panu za owocnie spędzone dni oraz za szczęśliwy powrót do domu.

Edukacyjna wycieczka do Malborka, Trójmiasta oraz Torunia była wspaniałą lekcją historii, geografii, sztuki oraz fizyki. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam brać w niej udział.