Konkurs Przyrodniczy - Szkoła Podstawowa


  1. PONIEDZIAŁKI Z PRZYRODĄ...

  2. Zadanie 8. Koń wyścigowy pędzi z szybkością 20 metrów na sekundę. Jaką odległość pokona ten koń w czasie minuty?(*)
    uzupełnij
  3. Twój identyfikator(*)
    Podaj poprawny adres e-mail
    E-mail podany przez Ciebie przy rejestracji
  4. Zadanie 7. Litera W na mapie pogody oznacza: ....
    Odpowiedź: Wyż atmosferyczny.

    Zadanie 6. Podaj nazwę zjawiska fizycznego, które znalazło zastosowanie w działaniu termometru rtęciowego.
    Odpowiedź: zjawisko rozszerzalności cieplnej /lub temperaturowej/ cieczy.

    Zadanie 5. Spośród podanych właściwości ciał wskaż wszystkie te, które charakteryzują ciała stałe: drganie cząsteczek, silne przyciąganie cząsteczek, brak kształtu, własny kształt, słabe przyciąganie cząsteczek, cząsteczki ułożone ściśle, szybki ruch cząsteczek, cząsteczki ułożone blisko, cząsteczki ułożone daleko od siebie, powolne ruchy cząsteczek.
    Odpowiedź: drganie cząsteczek, silne przyciąganie cząsteczek, własny kształt, cząsteczki ułożone ściśle.

    Zadanie 4. Przyporządkuj organizmy do odpowiednich warstw lasu.
    :
    Grab, leszczyna, mech płonnik, modrzew, dąb, dziki bez, pióropusznik strusi, czubajka kania, głóg, szpak, wiewiórka, jeż, mysz, padalec, popielica, tygrzyk paskowany, sarna, cietrzew, dzik.
    Odpowiedzi:
    Warstwa drzew: grab, modrzew, dąb, szpak, wiewiórka, popielica.
    Podszyt: leszczyna,dzieki bez, głóg, tygrzyk paskowany, sarna, cietrzew, dzik.
    Runo: mech płonnik, pióropusznik strusi, czubajka kania, jeż, mysz, padalec.


  5. Zadanie 3. Podaj polską nazwę gatunkową pospolitych roślin wodnych:

    I.

    II.

    III.

    Odpowiedź: I. Trzcina pospolita, II. Grzybień biały lub lilia, III. Rdest ziemnowodny.

    Zadanie 2. Jaką strukturę rośliny przedstawia zdjęcie spod mikroskopu? Wyjaśnij jej rolę w życiu rośliny.



    Odpowiedź: Aparaty szparkowe-funkcje: wymiana gazowa między rośliną a otoczeniem oraz regulacja transpiracji (parowania wody).

    Zadanie 1. Wymień nazwę zależności przedstawionej na schemacie i podaj jakie korzyści bądź szkody ponoszą jej komponencie?



    Odpowiedź: Mikoryza - współżycie grzyba z korzeniami roślin.
    Tego typu symbioza daje obu gatunkom wzajemne korzyści, polegające na obustronnej wymianie substancji odżywczych – rośliny mają lepszy dostęp do wody i rozpuszczonych w niej soli mineralnych, ale także do substancji regulujących ich wzrost i rozwój, które produkuje grzyb, ten zaś korzysta z produktu fotosyntezy roślin –glukozy.
 

Synergia logo 3

Kalendarium

1 2021
 

PROMOCJA 2
 

banerzdalnaUE pion


 

SZKOLNY QUIZ

Copyright © Filip Niedziela

Nasi partnerzy

 

 

© Strony internetowe w Joomla - Poznań :: SOLmedia.pl 2013