Akademia Myślącego Człowieka w pierwszej kolejności skupi się na tym, by wzbogacić horyzont uczniów o fundamenty polskiego dziedzictwa kulturowego, pomóc im w zrozumieniu współczesnej kultury i nauczyć refleksyjnego myślenia o najważniejszych problemach teraźniejszości. dr Jarosław Liberek
11 marca 2010 grupa kilku chętnych licealistów udała się do gmachu Collegium Maius Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, by uczestniczyć w uroczystym otwarciu tzw. Akademii Myślącego Człowieka - zupełnie nowym projekcie Instytutu Filologii Polskiej i Klasycznej kierowanym przez dra Jarosława Liberka. Jak pisze dr Liberek w swym zaproszeniu skierowanym do wszystkich licealistów, "Akademia ma spełniać, w sensie ogólnym, funkcje wspomagające, komplementarne i aktywizujące, tzn. pomagać szkole w misji edukacyjnej, uzupełniać wiedzę uczniów i pobudzać ich do większej aktywności intelektualnej". W projekcie biorą udział wybrane licea ogólnokształcące z Poznania, m.in.: LO św. Marii Magdaleny, II LO im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej, VIII LO im. Adama Mickiewicza, Liceum Salezjańskie, jak również nasza szkoła.
Pierwsze spotkanie w ramach Akademii Myślącego Człowieka było poświęcone dwóm świątyniom: świątyni ducha (a więc przestrzeni sakralnej) i "świątyni" komercji (a więc przestrzeni "pogańskiej", czyli, mówiąc inaczej, hipermarketowi i galerii).
Cykl spotkań i paneli dyskusyjnych zainaugurował przywitaniem ponad stu gości dr Jarosław Liberek. Po części oficjalnej odbył się wykład dr Ewy Krawieckiej, która przedstawiła w sposób niezwykle intrygujący problem zawłaszczania przez "kulturę sklepu i frytek duchowości współczesnego człowieka". Następnie miały miejsce dwie prezentacje multimedialne. Wśród nich wyświetlony został krótki film przygotowany przez uczniów drugiej klasy Liceum Ogólnokształcącego im. Matki Jadwigi Borzęckiej: Macieja Sawickiego, Michała Szymczaka i Dominika Gajdę (przy wsparciu pani prof. Agnieszki Kuźmy), który spełniał funkcję sondażu socjologicznego odpowiadającego tematyce spotkania. Krótki materiał filmowy został dobrze przyjęty przez zebrane audytorium. Następnie uczennica Liceum Salezjańskiego w Poznaniu przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów tejże szkoły nt. ich chodzenia do "świątyń komercji".
Planowane są kolejne panele dyskusyjne na następne kontrowersyjne tematy, które nie tylko skłaniają do refleksji, lecz także pobudzają do konkretnych działań na polu polemiki i otwartej dyskusji w ramach powyższego projektu. Wydaje się on być - w opinii zdecydowanej większości tam przybyłych (spośród naszych licealistów) - czymś bardzo ciekawym i innowatorskim, gdyż pozwala nie tylko twórczo spędzić popołudnie, ale też zaangażować się w lepsze poznawanie i odkrywanie otaczającej nas rzeczywistości.
Dominik Gajda z klasy II liceum
2 grudnia 2011 r. odbyła się druga sesja w ramach "Akademii Myślącego Człowieka" - inicjatywy dla młodzieży wybranych gimnazjów i liceów stworzonej przez Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Również uczniowie naszej szkoły, wraz z p. prof. Agnieszką Kuźmą, uczestniczyli w tym wydarzeniu.
Jak w poprzednim wypadku, rolę gospodarza pełnił dr Jarosław Liberek. Pomagała mu nieco dr Ewa Krawiecka, która wygłosiła mowę wstępną o pożytkach płynących z myślenia. Właściwy temat sesji, prowadzonej przez dra hab. Mikołaja Jazdona z Zakładu Filmu i
Telewizji IFP, brzmiał Home video - pamięć życia prywatnego. Dr Jazdon skutecznie nakłonił zgromadzonych do refleksji o wszelkiego rodzaju sposobach upamiętniania wydarzeń z życia rodzinnego, nawet w sposób amatorski. Wyraźnie zwrócił uwagę na wartość owych materiałów filmowych. Dostrzegł w nich nie tylko źródło pamięci o przeszłości rodziny, lecz także źródło licznych refleksji i przemyśleń o sobie samym i naszych bliskich. Także obok wartości archiwalnej wymienił liczne wartości duchowe, co może jeszcze bardziej zachęcić do podejmowania takich inicjatyw na własną rękę. Podczas sesji dokonano też projekcji kilku materiałów filmowych przygotowanych przez uczniów z Wrześnieńskiego Liceum im. H. Sienkiewicza, co stanowi istotny wkład gości w przebieg spotkania.
Spotkanie było bardzo ciekawe i owocne w liczne przemyślenia, co nadaje mu znaczną wartość. Pozostaje tylko mieć nadzieje na liczne podobne inicjatywy w najbliższym czasie.
Tomasz Kaczmarek z klasy II liceum
|