Projekt interdyscyplinarny
„Tajemnice wody”
1. Ogólne założenia projektu
§ Projekt „Tajemnice wody” opracowany został przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych.
§ Projekt jest skierowany do uczniów wszystkich klas gimnazjum oraz do uczniów klas pierwszych i drugich liceum.
2. Cele projektu
§ zainteresowanie matematyką i naukami przyrodniczymi
§ poszerzenie wiedzy na temat procesów i zjawisk zachodzących na Ziemi, w których bierze udział woda
§ poznanie wody jako związku chemicznego, właściwości fizycznych wody, biologicznych funkcji wody jako substancji warunkującej życie na Ziemi i jako środowiska życia różnych organizmów oraz zastosowań wody jako odnawialnego źródła energii
§ uwrażliwienie na konieczność dbania o zasoby wodne na Ziemi i na odpowiedzialność człowieka za stan tych zasobów
§ dostrzeganie problemów ekologicznych i kształtowanie postawy poszanowania i odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze
§ rozwijanie umiejętności współpracy z innymi i współdziałania w zespole
3. Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu
Realizowane zadania |
Klasa realizująca
zadanie |
Termin realizacji
zadań |
Nauczyciel
odpowiedzialny |
1.
Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce: Zmiany sieci
hydrograficznej miasta Poznania na przykładzie doliny Warty. |
klasa I liceum |
do 15.02.2010 |
Magdalena Kaczmarczyk |
1. Przygotowanie
plakatów / posterów o tematyce: I. Twardość wody. II. Badania fizyko-chemiczne wody. 2. Przygotowanie
pokazu na temat: I. Badania fizyko-chemiczne wody. II. Chemiczny skład wody. |
klasa II liceum |
do 15.02.2010 |
Damian Krawczyk |
1.
Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce: I. Woda – substancja warunkująca życie na Ziemi – biologiczne funkcje
wody. II. Woda jako środowisko życia różnych organizmów.
Życie w
wodzie słodkiej – rzeki i jeziora jako jedne z najbardziej bogatych biotopów
na naszej planecie.
Życie w
wodzie słonej – strefy życia w morzach i oceanach.
Gatunki
organizmów zagrożonych wyginięciem z powodu zanieczyszczeń wód. 2. Wyjście do
kina IMAX na film pt. Perła Oceanów 3D.
Spacer po rafie. Napisanie recenzji filmu i zamieszczenie jej na stronie
internetowej szkoły. Opracowanie plakatu ilustrującego najważniejsze
zagadnienia obejrzanej opowieści o morskich głębinach. 3. Obejrzenie
razem z uczniami filmu BBC Planeta
Ziemia – woda. |
klasy: I A oraz I B gimnazjum klasy: I A oraz I B gimnazjum uczestnicy kółka biologicznego |
do 15.02.2010 do 15.02.2010 do 15.02.2010 |
Barbara Matykiewicz |
1.
Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce: I. Stany skupienia wody. II. Woda na innych ciałach niebieskich. III. Budowa i działanie elektrowni wodnej. 2.
Przygotowanie mapy pt. Rozmieszczenie
elektrowni wodnych na terenie Polski. |
klasy: II A oraz II B gimnazjum klasy: II A oraz II B gimnazjum |
do 15.02.2010 do 15.02.2010 |
Alina Piwowarczyk |
1. Przygotowanie
plakatów / posterów o tematyce: I. Stan Bałtyku. II. Stan wód w Wielkopolsce. III. Katastrofy tankowców. IV. Jakie działania mogę podjąć, aby oszczędzać wodę i poprawić jej stan? |
klasy: III A oraz III B gimnazjum |
do 15.02.2010 |
Marta Winkel |
1.
Przygotowanie jednego matematycznego zadania tekstowego związanego z tematyką
wody. Podanie treści zadania oraz jego rozwiązania. 2. Konkurs dla
uczniów z wybranych zadań tekstowych. 3.
Przygotowanie w każdej sali gazetki ściennej na temat „Woda w statystyce”. |
wszystkie klasy – każdy uczeń indywidualnie wszystkie klasy (konkurs opracowują nauczyciele) wszystkie klasy |
do 21.12.2009 23.03.2010 22.03.2010 |
Małgorzata Krych Justyna Nowak |
Przygotowane przez uczniów plakaty / postery zostaną ocenione przez nauczycieli. W terminie między 15 marca a 27 marca 2010 roku zorganizowana zostanie wystawa pt. Tajemnice wody, na którą złożą się prace uczniów. Dzień 22 marca jest Światowym Dniem Wody, dlatego będzie to kulminacyjny dzień całego projektu.